Catamaran zeilen en waarom u na één keer dubbelromps definitief verkocht bent

De beste jachten maken het verschil. Dat maakt uw vakantie op het water immers bijzonder. Onze catamarans worden exclusief voor The Moorigs ontworpen door de scheepsbouwer Robertson & Caine. Dit bedrijf, dat werd opgericht in 1991, wordt inmiddels gerekend tot de grootste catamaranwerven wereldwijd.

Lees hier alles over de basis van catamaran zeilen – van comfort aan boord, zeileigenschappen en veiligheid tot tips en tricks voor zeilers die voor de eerste keer aan boord van een catamaran stappen.

Ik wil catamaranzeilen

Wat is een catamaran?

Staat tijdens uw vakantie comfortabel zeilen met veel ontspanning voorop? Dan is een zeilcatamaran de juiste keuze. 

  • Een catamaran heeft in vergelijking tot een monohull twee rompen, die door een dragend dek met elkaar zijn verbonden. In de beide rompen bevinden zich de cabines met elk hun eigen natte cel. Het dragende dek wordt ook wel brug genoemd en wordt gebruikt als salon, kombuis en navigatiekamer.
  • Dankzij de twee rompen biedt een catamaran veel eigen woon- en slaapplek. Dat maakt de tijd aan boord meer ontspannen en bovendien wordt alle ruimte en privacy geboden indien gewenst.
  • Sterke gierende bewegingen komen aan boord van een catamaran niet voor. Het schip ligt als een vlot op het water en zeilen met een catamaran is daardoor een stuk ontspannender, zonder slagzij.
  • Catamarans kunnen in praktisch elke baai voor anker, want dankzij de geringe diepgang is het mogelijk (én toegestaan) om dichter bij de de kust komen.
  • Vaak beschikken catamaras over een tweede verdieping, de verhoogde brug, voor meer verblijfsruimte aan boord.

Voordelen van een catamaran

4500_gallery_ext.jpg

Veel plek

Onze zeilcatamarans overtuigen met optimaal rompontwerp en meer volume benedendeks, een ruime stuurhut en binnen- en buitenruimtes die naadloos in elkaar overgaan, een zitplek op de brug met verfrissende zeewind en een onvergelijkbaar uitzicht op de horizon. En niet alleen is er voldoende plek in de slaap- en verblijfsruimten, ook voor baggage en proviand is meer ruimte aan boord dan bij een enkelrompsschip.

Catamarans bieden stabiliteit

Een catamaran is door de twee rompen erg breed en ligt daarom stabiel op het water. Een catamaran gaat zelden meer slagzij dan 5 graden, wat catamaran zeilen een stuk ontspannender maakt.

Lichter en sneller

Omdat een catamaran zijn stabiliteit te danken heeft aan de brede romp is een kiel niet nodig, en is het jacht in vergelijking met andere zeilschepen zeer licht. Door de geringe diepgang ondervindt een catamaran minder weerstand van het water en is daarom meestal een stuk sneller, aan de loef tot wel 25 procent vlotter dan een enkelromps van vergelijkbare lengte, voor de wind tot wel 100 procent.

Geringe diegang

De geringe diepgang van een catamaran is vooral in ondiepe rifpassages erg handig en bovendien is voor anker gaan dicht bij de kust meestal geen probleem. Bovendien ondervindt een catamaran minder weerstand van golven en is daarom meestal sneller.

Comfortabel manoeuvreren

De stuurman is in staat praktische alle handelingen alleen uit te voeren, omdat de benodigde middelen verbonden zijn met de stuurmanspositie en de autopilot ondersteunt waar nodig. De twee motoren maken manoeuvreren gemakkelijker, vooral in havens. Ook het vastmaken van de catamaran aan een meerboei is iets eenvoudiger. U merkt het: ondanks het vaak imposante uiterlijk is zeilen met een catamaran ideaal voor beginnende zeilers.

Veiligheid

Veel veiligheidssystem zijn op een catamaran in tweetal aanwezig. Zo zijn er twee motoren (één per romp) en ook twee roeren. Een catamaran biedt een vlak dek en een brede loopgang. Bovendien is vervaarlijk klauteren op weg over gangboorden naar het voordek niet nodig.

Eenvoudig aanmeren

De catamaran heeft twee motoren die onafhankelijk van elkaar te bedienen zijn. Tijdens het aanmeren in de haven kan men dus voor de beoogde aanlegplek stilhouden en de catamaran om zijn eigen as draaien, totdat de achtersteven naar de box wijst. Dat maakt achterwaarts aanmeren kinderspel.

Handig tijdens een aanmeermanoeuvre: twee bemanningsleden die met handgebaren een indicatie geven van de afstand tot de kade en de meerboei. De schipper ziet namelijk meestal niet de uiteinden van de catamaran.

Privacy aan boord

De tweepersoonscabines bevinden zich aan boord van een catamaran in de beide rompen, en bieden met in de regel eigen badruimtes veel privacy voor de hele bemanning. Maar niet enkel in de romp vindt elk bemanningslid zijn of haar lievelingsplek – voor de nodige onspanning leent de trampoline op het voordek zich bij uitstek, voor een boek de stuurhut, voor samen een hapje eten de kajuit op de achtersteven of voor zonnebaden de verhoogde brug.

Leven aan boord

De gehele catamaran is zo gebouwd dat er ruim plek is om heerlijk van de zon te genieten, en ook families alle ruimte hebben voor een comfortabel leven aan boord. De bemanning zit dus niet hutjemutje op elkaars lip, en iedereen vindt gegarandeerd zijn of haar eigen plek om te ontspannen. 

Tijdens het zeilen met een catamaran gaat het jacht nauwelijks slagzij en het aantal schuine wanden benedendeks is tot een minimum beperkt. Bij de dagelijkste handelingen aan boord (zoals koken, eten en een uiltje knappen in de middag) is dat een groot voordeel. Een ander voordeel van een catamaran is dat de woonruimte zich ver boven de waterlinie bevindt en er daarom ook overdag voldoende ventilatie plaats kan vinden. 

 

5000-50_2880x1440_0.jpg

Tips voor catamaran zeilen

Met de volgende tips hebt u het zeilen van een catamaran zo onder de knie. Ook beginnende zeilers hebben van het imposante vaartuig niets te vrezen – het varen ermee is echt makkelijker dan u denkt, vooral wanneer u onderstaande tips ter harte neemt.

Voor anker gaan bij zijwind

Een zeilcatamaran kent een groot aantal koersen die bezeild kunnen worden en weinig diepgang, waardoor minder weerstand optreedt. Daarom is bij ankeren haast geboden, vooral bij halve wind.

Slim positioneren

Om tijdens het positioneren de machine het stuurwerk te laten doen, zet men het stuurwiel in de neutrale positie en werkt men enkel met de gashendel.

Overstag gaan

De tactiek bij wenden: doe het met de nodige pit, desnoods met de fok een tijd bak, zodat de wind helpt de boeg weg te drukken.

Liggeld minimaliseren

Vanwege de extra breedte is het liggeld in de havens vaak hoger dan bij een enkelromps. Zoek simpelweg een idyllische baai en ga daar voor anker. Zo bespaart u het havengeld en geniet u van de rust.

 

Meer inspirerende verhalen lezen? Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief. Klik hieronder en u ontvangt elke twee weken het laatste nieuws, veel vaarinspiratie en natuurlijk onze aanbiedingen.

 

 Nieuwsbrief ontvangen 

Vond u dit nuttig?
1

Onderwerp

Nieuwsbrief

Ontvang het laatste nieuws als eerste, en blijf op de hoogte van onze aanbiedingen.

Wij gaan zorgvuldig met uw persoonlijke gegevens om, zoals beschreven in ons privacybeleid. Wij nemen hoogstens één keer per week contact met u op via de post of e-mail. U kunt zich op elk moment van de contactlijst laten verwijderen. Onderaan onze mails vindt u bovendien een optie om u per direct af te melden. Door hierboven op 'aanvragen' te klikken, bevestigt u dat u ons privacybeleid hebt gelezen en dat u hiermee akkoord gaat.